Bandnet

Et skiet al oardig op, minsen!

19 Mei 2003

Onder het motto ‘wie de jeugd heeft, heeft de toekomst’ is in 1996 het Jeugdkorps ontstaan, maar eigenlijk moet je lezen ‘wie de jeugd heeft, komt ruimte tekort. Op zaterdag lijkt het wel een volksverhuizing in plaats van een muziekrepetitie. Aangezien dit te rommelig is en ook te duur, werd het tijd om wat te schuiven met de ruimte. Dit schijnt op Urk nogal in de mode te zijn en omdat wij een moderne vereniging zijn, met commissies hier en daar, werd er dus ook een bouwcommissie aangesteld. Want dat hoort zo als je het goed wilt doen.

De laatste jaren werden de voorzieningen in het Showbandhouse te klein, dus gingen er stemmen op om eventueel uit te breiden. Er moesten meer repetitieruimtes komen, de opslag voor de instrumenten werd te klein en een grotere werkplaats om de instrumenten te repareren was ook wenselijk. Ook werd er aan uitbreiding van de kantine gedacht. Een bouwcommissie werd in het leven geroepen en de voorbereidingen konden beginnen. Het aanvragen van het noodgebouw was zonder ingediende bezwaren snel voor elkaar. Intussen was Reinier Dokter op zoek gegaan naar een geschikt gebouw en vond dit in Tilburg. Acht units (denk aan grote keten) zijn het geworden. Deze konden aan elkaar gezet worden en de afmetingen kwamen overeen met het oude gebouw. Dus de voorbereidende werkzaamheden konden beginnen. De grond moest afgegraven worden, uitvlakken en er moest ook riolering aangebracht worden. Het fundament kon gelegd worden. Toen dit klaar was konden de units komen. Vrijdag 11 oktober was het zo ver. Drie super grote vrachtwagens en een hijskraan van BKF, die overigens bestuurd werd door onze eigen Reinier Dokter, waren gearriveerd. De eerste units werden geplaatst. De volgende morgen gingen we met volle bezetting verder en voordat de dag voorbij was, stonden de units achter het oude gebouw (casco). Iedereen was er druk mee, wie niet handig was maakte zich met andere dingen verdienstelijk, zoals zorgen voor een ‘lekker bekkien’ en wat lekkers op gezette tijden. Ook het gewoon aanwezig zijn werd op prijs gesteld. In het begin toen het weer het nog toeliet werd er op zaterdag gewerkt. In een zaterdag werd er met man en macht gewerkt en de straat lag er in. Dit gebeurde onder leiding van Jaap Trapman en Wouter Hakvoort. Jong en oud was aanwezig. Toen het dak waterdicht. Jelle van den Berg heeft de nodige uren op het dak gezeten (samen met anderen) en ook deze klus was geklaard. Het volgende probleem diende zich aan, de indeling van het gebouw. Dat heeft de nodige discussies opgeleverd zoals u zich wel voor kan stellen. De een was voor meer repetitie ruimtes, de ander was voor een grotere kantine en weer een ander pleitte voor een ruimere werkplaats en ga zo maar door. Toen we het eindelijk met elkaar eens waren, werd de tekening voor de indeling gemaakt. Voor elk wat wils. De afwerking kon beginnen. Drie avonden in de week werd er druk gewerkt onder leiding van Dubbele, samen met Jelle Kramer, Robin, Jan Frans, Henk, Wouter, Jelle van den Berg, Jelle Hakvoort en ook Mart was van de partij. Ook Jan, Anton, Louw, Stephan, Erwin, Klaas en Steven hebben er de nodige uren ingestoken. En niet te vergeten de leden van het Jeugdkorps, zij waren ook aanwezig. Pieter, Marco, Jan Korf, Tim en Reinier hebben heel wat rommel van de werklui opgeruimd. Ook willen we de vaders van de jeugdleden niet vergeten die er ook verschillende avonden getimmerd en gezaagd hebben. En in samenwerking met Flevo Electro, hebben Bertus en Ale het elektriciteit aangelegd. Jan Willem heeft samen met PECO de verwarming en alles wat daar bij hoort voor elkaar gemaakt. Tussendoor hebben de dames er ook de nodige uren gesopt. Want het was een gebruikt gebouw, dus je kan wel bedenken hoe dat eruit zag. Willem Bakker Visserijartikelen had handig schoonmaakmiddel geleverd en dat scheelde een hoop boenwerk. Ten slotte willen we ook de Gemeente Urk noemen, die op verschillende manieren zijn steentje heeft bijgedragen aan de uitbreiding van het clubgebouw. Dit alles moest natuurlijk ook geregeld worden. Dus Mart verzon een nieuwe functie (daar is hij goed in), een ‘bouwcoördinatrice’ moest er komen. Want de ene avond was er meer volk nodig dan de andere. Dus aan de slag met een namenlijst en de telefoon. Er klonken soms grote zuchten aan de andere kant van de lijn als ze gebeld werden, maar meestal hadden de jongens nog wel een avondje over voor de vereniging. Want wat nog altijd geldt: vele handen maken licht werk. Tot dusver zijn de repetitie ruimtes afgetimmerd en er is een sponsor gevonden voor de vloerbekleding, dus die kan gelegd worden. Zodra dit gebeurt is lassen we een bouwstop in, in verband met de komende optredens en andere bezigheden voor de vereniging. We hopen na de zomer met frisse moed verder te gaan. Dan is het de bedoeling om de kantine af te werken, de toiletten moeten nog afgetimmerd worden, de keuken moet ingericht worden, het magazijn nog afwerken en nog vele andere klusjes. Hiervoor zoeken we nog sponsors. Denk je bij je zelf, na het lezen van dit stukje, het lijkt me gezellig om ook eens een avondje te helpen, dan ben je van harte welkom. Het hoeven niet alleen handige timmermannen te zijn, want ook andere talenten kunnen we gebruiken. Denk aan ‘s avonds een kopje koffie zetten voor de werklui, rommel opruimen en de boel aanvegen is ook een wekelijks terugkerende bezigheid. En vergeet niet die schoonmaakklus die op ons zit te wachten. Of gewoon even aanwezig zijn voor de morele ondersteuning wordt ook zeer gewaardeerd. Schroom niet om te bellen want alle hulp is welkom en zonder vrijwilligers kunnen we niet. Je kunt bellen naar Jantina van der Gugten, 0527-686162 of naar het Showbandhouse zelf op donderdagavond of zaterdagmorgen, 0527-684844.